Reclame op tv; teveel is teveel

Als we naar recente kijkcijfers kijken, merk je al snel op dat commerciële zenders ver te zoeken zijn. Hoe ‘populair’ VTM dan ook zogenaamd is, is eerder een sterk merk. Scoort één zo hoog omwille van de kwaliteit van de programma’s? Zou het misschien met overdaad aan reclame te maken hebben op de andere zenders?

Neem de volgende cijfers:

kijkcijfersjan2009

Pas op de 13de plaats komt een programma van VTM, eentje dat niet wordt onderbroken door reclame. 🙂  De zender overladen met reclame – VT4- komt niet eens voor in de TOP20.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik ben al meer dan een keer van programma weggezapt omwille van teveel onderbrekingen. Vooral in series of films wil je je in de sfeer laten meeslepen, reclame doet die sfeer kapot. 

Op SBS en NET5 (Nederland) willen ze nog een stap verder gaan, namelijk reclame na elke 5 minuten! Persoonlijk vind ik dit er echt over, je kijkplezier is volledig weg. Vreselijk irritant. Amerikaanse toestanden dus.

Voor mij maar één oplossing: lange leve digitale televisie met video-on-demand, lange leve DVD’s.

One Response

  1. Denk niet dat het een probleem van reclame is, eerder van kwaliteit.

    Op dit moment wordt bij de commerciele alle voorstellen zo plat gedrukt, dat het voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk is dat al het aantrekkelijke eruit verdwijnt.

    Ik kan me nog een programma herinneren De Sleutel met Koen Wauters dat alles in zijn mars had om de volgende Schalkse Ruiters te worden, maar constant op veilig spelen… alle risico’s vermijden. Gevolg… afvoeren die handel.
    Gevolg… geen kijkers… geen kijkcijfers… geen inkomsten…

    grtz
    Tom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Terug naar boven