taman negara

Rondreis Maleisië

Twee weken vakantie hadden we en dochter had Maleisië als bestemming gekozen. Waar precies naartoe en hoe, dat mocht ik uitzoeken. Niet erg, want dat doe ik wel graag. Dus hiermee al de meest gestelde vraag; nee, we zijn niet met een reisorganisatie gegaan, alles netjes zelf uitgezocht, gepland en geboekt. Bronnen die ik daarvoor gebruikt zijn vrienden, Lonely Planet en vooral Tripadvisor. Op Tripadvisor kan je niet alleen veel opzoeken, maar ook vragen stellen aan mensen die het land of de streek goed kennen.

Apps voor Maleisië

Om te beginnen, zorg voor een degelijke smartphone en installeer volgende apps:

Grab (bedrijf dat Uber heeft overgenomen in Zuid-Oost Azië), taxi’s zijn er belachelijk goedkoop
RedBus – Alle busmaatschappijen om langere afstanden te overbruggen.
Google Maps (voor enkel GPS heb je geen roaming nodig)

Daarnaast installeer ik ook altijd de apps van de vliegmaatschappijen die ik gebruik. Voor deze vakantie was dat KLM en AirAsia.

TripAdvisor; kan je ter plekke op zoek naar leuke activiteiten, resto’s etc
Booking.com; zo had ik alle reservaties bij de hand

Er is op heel veel plekken wifi, maar ik raad toch aan om lokaal een simkaartje te kopen. Vooral nuttig als je taxi wil bestellen op een plek waar geen wifi te vinden is.

Planning

Ja, ik heb er een tijdje mee bezig geweest. Niet alleen om uit te zoeken welke plaatsen we precies wilden bezoeken, maar ook op welke manier we van de ene plek naar de andere konden. Maleisië is een groot land en twee weken is eigenlijk te kort.

Het is dan uiteindelijk geworden:

• Melakka
  • Kuala Lumpur
  • Taman Negara
  • Georgetown (Penang)
  • Langkawi

Cameron Highlands stond initieel ook op het lijstje, maar moest ik schrappen wegens tijdsgebrek. Misschien eens een volgende keer….

Melakka

Nadat we geland waren in KUL, zijn we onmiddellijk de bus opgestapt naar Melakka (2 uur rijden). Melakka ligt in het zuiden en is Unesco Werelderfgoed. Onze noorderburen hebben er ook nog de plak gezwaaid. Het oude stadsgedeelte is best leuk. Leuke huizen, zelfs een echt “Stadhuys” en een kleine Hollandse windmolen. Door het oude stadsgedeelte loopt een rivier waar we ‘s avonds nog een boottochtje over gemaakt hebben.

Ik had Melakka echter vooral voor de moskee op mijn lijstje gezet. Deze moskee ligt letterlijk in de zee. Prachtig bij zonsondergang.

Moskee aan de zee. #melakka #travel #malaysia #mosque #instatravel 🇲🇾I

Een bericht gedeeld door N. V. (@nanske_v) op

Kuala Lumpur

De tweede ochtend in Melakka namen we de bus terug naar Kuala Lumpur, ditmaal naar KL Sentral (gigantische busterminal, dicht bij het centrum) en vandaar uit dan met taxi naar het hotel. Ik had een hotel gekozen dicht bij de leukste bezienswaardigheden inclusief top zwembad.

KUL is een enorm drukke stad, enorm veel auto’s, veel en druk verkeer. Dit moet je er dus maar bijnemen. De groene Antwerpenaar die vindt dat hij/zij in een drukke stad woont, moet zeker eens naar Kuala Lumpur gaan.  Antwerpen is een dorp.

Petronas Towers

Deze kent iedereen wel, deze torens tekenen immers de skyline. En ik moet zeggen, best wel indrukwekkend als je er voor staat. We hebben ze ook bezocht, bij avondval, maar dat hadden we evengoed niet kunnen doen. Het zicht over de stad is te beperkt door de kleine ramen, en zo boeiend was het niet binnenin. Tijdens je bezoek krijg je ook een tiental minuten in de skybridge tussen de twee torens. Het enigste binnenin dat beetje de moeite was.

KL Menara

Dit is die andere toren, de smalle hoge. Deze hebben we bewust overdag gedaan, want hier wilde ik zeker in de skybox. Het toegangsticket is iets duurder, want als je alleen voor het observation deck gaat, zit je weer achter glas. Ga je voor de skybox, zit je op het openlucht gedeelte. Veel aangenamer.

Kuala Lumpur view from KL Tower
Een schitterende view vanaf de KL Menara Tower

En dan uiteraard de skybox. Een glazen box die ‘uitsteekt’, volledig in het glas, idem de vloer. En dat op een hoogte van bijna 400 meter. Niet geschikt voor mensen met hoogtevrees… maar zo cool…

Batu Caves

Iets buiten het stadscentrum zijn de Batu Caves. Grotten met een immens groot beeld als bewaker. Heeel hoog, zeer impressionant. En dan de trappen, veeeel trappen naar de grotten. Maar écht wel de moeite. Onderweg op de trappen kom je dan weer veel aapjes tegen. Gezien het al namiddag was, lieten ze ons wel met rust, dan hebben ze al genoeg gegeten. Veel volk daar, maar toch wel een aanrader om te bezoeken.

Thean Hou Temple

Thean Hou is een Chinees tempelcomplex van zes verdiepingen en heeft een oppervlakte van 6760 m². Ook de moeite om te bezoeken.  Ligt wel volledig buiten de stad, makkelijkste is de taxi nemen. Kost toch niet veel en is comfortabeler dan een bus.

De tempel is gebouwd door de Chinese gemeenschap (Hainanese) tussen 1987 en 1989.

Sri Mahamariamma Temple

Deze is dan weer een kleurrijke Hindoeïstische tempel, de oudste in Kuala Lumpur trouwens.
Je “ziet” de tempel niet van ver, ligt tussen gewone huizen in een smalle straat.
Verplicht je schoenen uitdoen als je binnen wil, afgeven aan de deurwachter. Je schoenen worden bewaakt voor 0,40 eurocent. Je geeft met plezier meer.
Tempel is niet zo groot, maar wel heel mooi. De ingang zelf is al verfraaid met 230 beeldjes.
Ligt in het stadscentrum en vlakbij China Town.

Sri Mahamariamma Temple

Heli Lounge Rooftop Bar

Gewoon wat ontspanning mag ook natuurlijk. Op aanraden van vrienden eentje gaan drinken in wel een zeer leuke bar op de hoogste verdieping van een kantoorgebouw. Open air terras op het dak van een voormalige helicopter haven. Je moet niet gaan voor de bar zelf (redelijk hipster), maar wel voor de rooftop zelf met een spectaculair zicht over de stad.
Zorg dat je binnen bent voor 21u, dan hoef je geen inkom te betalen. Geld daar trouwens voor veel bars.

Taman Negara

Vanuit KUL gingen we richting de jungle. Ik had een verblijf geboekt bij Mutiara en deze zorgden dan ook voor het transport vanuit KUL (en terug). Eerst 3 uur met de bus, vervolgens 2,5 uur over de rivier met een soort van gemotoriseerde kano. Je kan de tocht ook sneller doen, volledig met bus zonder de boot, maar de boottocht op zich is al een unieke beleving. Veel leuker dan de bus. Allé, “de bus” was eigenlijk een minibusje voor 8 passagiers.

boat to taman negara

De leuke boottocht eindigde dan aan de aanlegsteiger van Mutiara, een unieke locatie om te verblijven. Leuke chalets, mooi en verzorgd, supervriendelijk personeel. Van daaruit deden we dan excursies met gids.

Zalig logeren in Mutiara

Bukit Terisik

Zo deden we de eerste avond al een avondwandeling, in  het donker dus, op jacht naar speciale insecten. We hadden een schitterende gids; we zagen wandelende takken, schorpioenen, vreemde spinnen, een Moon Snale , boomkikker, boomslang , grote mieren sprinkhanen, honderdpoot én duizendpoot.

duizendpoot

Het meest ‘vreemde’ was toch wel de zwarte duizendpoot.

Daags nadien een langere tocht van een paar uur door de jungle. Tijdens die wandeling trouwens een toffe jonge studente ontmoet die ook op vakantie was met haar moeder (zwaai zwaai aan Iris en Barbara!).

Taman Negara is een regenwoud dat ouder is dan het regenwoud in Brazilië, zo kwamen we bij een boom die meer dan 800 jaar oud is. Sophie kon het niet laten om toch eens aan de lianen te gaan hangen bij die boom :-).

Op een andere tocht waren we een paar uur weg met een bootje en bracht de gids ons naar verschillende plekken. Zo gingen we een kijken nemen bij enkele locals, de “Orang Asli”. We kregen daar een lesje geschiedenis, hoe deze mensen daar vroeger leefde, hoe ze van de jacht leefde enz. Ook kregen we een uitgebreide uitleg hoe ze een lange blaaspijp maakte met giftige pijltjes. Best wel interessant, want zo leerde we ook heel wat bij over de materialen die gebruikt werden, maar vooral ook hoe handig die mensen zijn. Sommige dingen leken wel machinaal gemaakt te zijn, maar we kregen te zien hoe ze dit maakten met alleen maar dingen die ze in de jungle vonden.

Tijdens een van onze tochten werden we ergens met de boot afgezet en moesten we nog een dik half uur verder stappen naar Lata Berkoh. Een prachtige plek waar je een frisse duik kan nemen in de Tembeling rivier. Een plaatje.

Lata Berkoh

Op onze laatste dag in Taman Negara ben ik met Sophie alleen op stap gegaan naar een mini strandje, een unieke plaats  waar we met ons tweetjes konden genieten van de natuur maar bovenal ook van de jungle geluiden. Zeer apart.

En de laatste avond hebben we genoten van een zalige “full body” massage.. Heerlijk.

Georgetown (Penang)

Vanuit Taman Negara konden we niet rechtstreeks naar Penang, dus gingen we eerst terug naar Kuala Lumpur voor een nachtje om dan daags nadien om 8u de vlucht te nemen naar Georgetown op Penang. Georgetown is net zoals Melakka Unesco Werelderfgoed. Dus ik dacht iets zoals Melakka te vinden, maar dat was het totaal niet. Veel te druk, veel te veel auto’s. Een tegenvaller.

Georgetown, zoals de naam doet vermoeden, is ooit van de Engelsen geweest. En dat merk je ook aan de resterende gebouwen. Je kan niet naast de Victoriaanse gebouwen kijken. Verder vind je ook heel wat street art, restanten van een kunstenaarsproject.

De buurt waar we logeerden had ‘s avonds niet veel te bieden, dus zijn we met taxi naar Batu Ferringhi gegaan,  ander gedeelte van het eiland, half uurtje rijden waar wél veel te beleven valt, leuke kraampjes, resto’s en strandbars. We zijn daar zeer lekker gaan eten bij een Chinees restaurant en een mojito gaan drinken op een strandbar.

De meerderheid van de bevolking op Penang is trouwens Chinees.

Kek Lok Si Temple in Penang

Wél de moeite daar is de Kek Lok Si Tempel, de grootste boeddhistische tempel in Maleisië, gebouwd in 1891. Waar nu trouwens stevig wat renovatiewerken aan de gang zijn. Ook dit is een uitgebreid complex waar je wel tijdje kan in rondwandelen. Ook deze tempel straalde een enorme rust uit.

Toen wij er waren was er in de grootste tempel een ‘dienst’ bezig. Best wel indrukwekkend.

Langkawi

Onze reis eindigde op Langkawi. Gelegen in het noorden, aan de grens van Thailand. De temperatuur is daar ook minder drukkend, minder vochtig. Tijdens de gehele vakantie zaten we tussen de 30 en 35 graden, maar op Langkawi was het iets draaglijkers. Verplaatsing van Penang was met de high speed ferry naar Langkawi (bijna 3 uur).

Op Langkawi kan je heel wat leuke activiteiten doen. Zoals een wandeling over indrukwekkende skybridge. Jammer genoeg was deze net die week gesloten voor onderhoud *zucht* .
Als alternatief hebben we dan wel een uurtje gaan ‘ziplinen’ bij Umgawa.

umgawa

Island hopping met de jetski

Onze absoluut hoogtepunt qua activiteiten was onze halve dag op de jetski! Met een gids van Mega Water Sports 4 uur cruisen tussen de talloze eilandjes, met af een toe een stop voor een verfrissende plons. Langkawi is het paradijs, en dat ontdek je vooral als je deze uitstap doet. Jammer genoeg werd ons aangeraden geen duur fototoestel mee te nemen (veel water, weet je wel), dus enkel foto’s kunnen nemen met de smartphone. Maar wat een belevenis was dit. Alleen al voor dit willen we beiden terug. Ik heb enkele jaren terug voorgenomen geen reisbestemming 2x te doen, maar hier twijfel ik toch. Misschien in combinatie met Thailand waar ik nog niet geweest ben.

langkawi met de jetski megasports

Maleisië, wat een land

Voor mij is dit tot nu toe de reis van mijn leven geweest. Zo leuk, zo divers, en zo gastvrij.

Ik had eerst beetje angst om als twee vrouwen deze trip te ondernemen, maar we zijn niet één keer lastig gevallen, niet één keer aangesproken. Overal waar we info vroegen werden we geholpen, altijd overal zeer vriendelijk.

Ook een land waar geen opdringerige verkopers je aanspreken. Zelfs waar kraampjes stonden werd je amper aangesproken om iets te kopen.

Opvallend was ook hoeveel verschillende religies daar probleemloos (zo lijkt het toch) naast elkaar wonen en leven. We hebben wel de oostkant niet gedaan, volgens enkele vrienden zou het daar minder ‘tolerant’ zijn. Maar daarover kan ik me niet uitspreken.

Maleisië is voor mij alvast een aanrader.

Op zo’n reis neem je uiteraard (ik toch) belachelijk veel foto’s. Een selectie daarvan je je bekijken op Flickr, als je veel tijd hebt :-). Enjoy

Klik hier voor het fotoalbum Maleisië