Weekendje Londen begon goed…

londonEnkele weken terug won ik met Vacature twee tickets naar Londen met de Eurostar. Wij super content, want het was toch weer tijd geleden dat we er nog waren geweest. Ditmaal gingen we echt de toerist uithangen en een aantal bezienswaardigheden bezoeken. Een kort verslagje van onze citytrip Londen.

Treinticketten en  hotel geboekt, ook restaurant gereserveerd en alvast ook tickets besteld om zondag The London Eye en Madame Tussauds te bezoeken.

inamo restaurant LondonZaterdag hadden we een fijne dag, een bezoekje gebracht aan Westminster Abbey en een geleid bezoek in Houses of Parliament (aanrader!). ‘s Avonds in het coolste restaurant gegeten dat bovendien ook heeel lekker is. Inamo moet je zeker eens doen. Er is geen personeel om je bestelling op te nemen, je kiest letterlijk op de tafel zelf via een touch pad en projectie op tafel én bord. Echt wel cool.  Na het restaurant nog wat gekuierd langs Shaftesbury Avenue, Picadilly Circus, Leicester Square en Trafalgar Square. Uiteindelijk taxi genomen terug naar hotel.

Zondagochtend rustig Engels ontbijt, maar toen we alles bij elkaar namen in de kamer om uit checken kwamen we tot ontdekking dat ik mijn portefeuille kwijt was… Dus onder meer kwijt mijn identiteitskaart, rijbewijs, twee bankkaarten, Amex en Visakaart, SIS kaart, etc… Betalen in het hotel was geen probleem gezien ze mijn Visakaart gegevens al hadden. Op dat moment heb ik al wel onmiddellijk naar Card Stop gebeld om alle 4 de kaarten te laten blokkeren. In het hotel werd ik niet echt verder geholpen, dag eerder stuurde de receptioniste ons al naar het verkeerde underground station, zondag stuurde ze ons naar het politiekantoor van het openbaar vervoer ipv naar het kantoor van de Metropolitan Police. Na stevige wandeling dat kantoor toch gevonden waar we zeer vriendelijk werden geholpen. De dienstdoende agente heeft onder meer het telefoonnummer opgezocht van de Belgische ambassade dat echter niet te bereiken was. Op het bandje kreeg je wel een noodnummer, maar dat mag je enkel bellen voor sterfgevallen. Op het bandje krijg je nadrukkelijk de boodschap te horen om NIET naar het noodnummer te bellen voor verlies van identiteitskaart, je moet maar komen tijdens de bureeluren mét twee pasfoto’s. En als ik geld nodig had, dan moest ik maar naar een kantoor van Western Union gaan. *zucht*. Die ambtenaren vergeten wel dat je het land niet kunt verlaten zonder identificatiedocumenten. Bleek ook toen we ons later aanboden in het St Pancras Station bij Eurostar. Een vriendelijke jongen ging informeren bij de Franse politie, en nee, ik mocht het land niet uit zonder id. Het zag er dus naar uit dat Gerda naar huis kon, ik niet. Nog eens gaan praten, ditmaal met een Eurostar manager (Julia) die vroeg of ik geen copij had thuisliggen van id of iets dergelijks. Ja, ik heb een internationaal paspoort, onze zoon zou die wel kunnen scannen en mailen. De Eurostar medewerker dus nogmaal naar Franse politie om te vragen of zulks document wel afdoende zou zijn. Hij kwam terug met de boodschap dat we naar het kantoortje moesten komen. In het kantoor – na de scancontrole – werden we vriendelijk ontvangen en moest ik resem vragen beantwoorden, in het Frans wel te verstaan… en blijkbaar gaat mijn Frans vlotter onder stress Glimlach. Hij noteerde alles en nam dan contact op met collega’s in Brussel die uiteraard alles konden bevestigen… en ik kreeg dan ook toestemming om te vertrekken. Op dat moment was het al 13u en onze fun was er wel af. Wachten op de trein van 18u25 zagen we niet zitten, je moet toch al 30min op voorhand in het station zijn, dat we besloten om trein vroeger te nemen. Dan bleek weer dat onze ticketten niet konden gewijzigd worden…. De mensen van Eurostar kenden uiteraard de situatie en wijzigden ze toch… Nogmaals dank aan Eurostar!

Volgende uitdaging was Q-Park van station Brussel-Zuid buiten geraken mét auto. Mijn parkeerticket zat immers ook in mijn verloren portefeuille. Q-Park kan je niet overal binnen zonder ticket of zonder kredietkaart, dus was het eerst een zoektocht naar een andere ingang en dan naar personeel. Want een ‘verloren ticket’ tarief bedraagt 150 euro, en je kan aan de automaat niet betalen met bancontact, het enige betaalmiddel dat we nog hadden. Gelukkig hebben we de bediende gevonden én heeft hij ons gewoon het 2-daagse tarief (48 euro) aangerekend.  Oef!

‘s Avonds laat check ik mijn mailbox van ‘t werk en wat blijkt? Een zekere Tobias had een mail gestuurd met de boodschap dat hij mijn portefeuille had gevonden, met alles er nog in, inclusief de 50 pond! Onvoorstelbaar, er zijn nog eerlijke mensen in deze wereld. Laatste opdracht is alles terug in België te krijgen, maar dat komt wel in orde met mijn collega’s in Londen.

Ik ben alvast zeer tevreden van de aangeboden hulp van Eurostar, de vriendelijke Franse agent die er tijd in wilde steken, zeer blij met de eerlijkheid van Tobias, maar wel een dikke awoert voor de dikbetaalde ambassademensen die landgenoten dik in de puree laten zitten. Als je zoiets voor hebt in bv Frankrijk of Nederland, kan je met je treinticket nog altijd naar huis, vanuit het Verenigd Koninkrijk niet! Gewoon omdat die gasten het Schengen akkoord niet hebben ondertekend. Dus toch wel een andere situatie.

Voor een bezoekje aan The London Eye en Madame Tussauds zullen we nog wel eens terug moeten gaan en tickets opnieuw kopen. De bestelde tickets kon ik immers ook niet ophalen omdat ik geen id had, geen bewijs dus dat ik ze had besteld.

london-night

6 Comments

  1. Hmm, stond er even niet bij stil dat dit dus geen Schengen is! Binnen Schengen kan je reizen met een aangifteformulier behalve met Ryanair.
    Ben ooit bestolen in Barcelona, en bandje op consulaat gaf ons die info 😉

    Trouwens, voor dat niet ondertekenen van Schengen hadden ze dus wel hun redenen hé.

  2. Dat er redenen zijn voor het niet ondertekenen, daar kan ik mee leven. Ik heb er wel moeite mee dat de ambassade daar geen rekening mee houdt.

  3. Alé, toch nog een min of meer goed eind, en de Londen Eye en Madam Tussaud zullen wel wachten op jullie.

    Ik vind dat het probleem met de ambassade moet gemeld worden aan het ministerie van buitenlandse zaken.

  4. Ik heb altijd een scan van mijn paspoort én identiteitskaart in mijn mailbox zitten voor het geval dat…

    Zit je in een beter hotel willen ze dat voor je afprinten en anders kan je naar een internetshop gaan om het af te printen. Zo heb je toch al iets en gaat papier inorde brengen vlotter.

    Idem met vliegtuigticketen, dure treintickets,…

    Wel nog nooit nodig gehad, maar als dat niet inorde is, kan ik niet gerust op vakantie vertrekken.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.