Het Witte Huis

Daguitstapje naar Washington DC

Al is er zeer veel te zien in New York City, we hadden toch besloten om één dagje naar Washington DC te gaan. Onze interesse voor zowel de geschiedenis van de Verenigde Staten als onze interesse in de politiek is daar natuurlijk niet vreemd aan. En mijn zoon is dan ook nog een rondlopende bibliotheek, dus ik had mijn persoonlijke gids bij.

Wij met American Airlines naar DC dus, een korte vlucht die ons toch dicht bij het centrum bracht.

Wat hebben we bezocht/gezien:

9/11 Pentagon Memorial

Net zoals in NYC zijn we ook hier naar de (veel kleinere) memorial gegaan. Slachtoffers van het neergestortte vliegtuig worden ook hier in herinnering gehouden.

9/11 Pentagon memorial Washington DC

Arlington Cemetary

Niet zomaar een begraafplaats, maar een plek waar 40.000 mensen begraven zijn. Mensen die in functie van de overheid hebben gewerkt, dus veelal militairen, maar ook veel politici. Bekendste is uiteraard John F. Kennedy en zijn vrouw Jacqueline. Niet alleen grafstenen, ook een eeuwige vlam (niet zo duidelijk op de foto). Iets verderop trouwens ook zijn broer Edward.

JFK Arlington cemetary

Op deze begraafplaats zijn ook twee gedenkstenen met platen voor de omgekomen astronauten van de shuttles Columbia (2003) en Challenger (1986).

Bij het monument ter ere van de onbekende soldaat wandelt er ene met een plank tegen zijn rug over en weer. 🙂

arlington - unknown soldier

Lincoln Memorial

Vanuit Arlington een stevige wandeling naar Lincoln Memorial. Deze president heeft wel een zeeeer groot beeld ter nagedachtenis van hem. Het was een pak groter dan ik het verwacht.

Lincoln

En hij zit ook droog 🙂

lincoln memorial

Vanop de trappen een mooi zicht over de National Mall. Die loopt van Lincoln Memorial tot aan de US Capitol Building.

washington dc

National World War II Memorial

Op weg naar het Capitol  kwam we dan eerst langs de National World War II Memorial. Best wel groot en indrukwekkend.

WWII memorial Washington DC

Washington MemorialWashington Memorial

Vervolgens kom je dan voorbij de obelisk ter ere van President Washington. Deze Washington Memorial is de hoogste obelist ooit gebouwd. Niet minder dan 169 meter. Als je daar naast staat voel je je heel klein, ik zeker 🙂

Omdat we er maar één dag waren zijn er zaken die we dan overgeslagen hebben, onder andere; Jefferson Memorial, Holocaust Museum, Martin Luther King, Jr. Memorial,…

Maar wel even langs het Witte Huis. We konden The White House enkel zien langs de straatkant, wat weliswaar de ingang is, maar meer gekend is natuurlijk de view op het Witte Huis vanuit het park, dus zicht op de Oval Office. Het park was echter afgesloten voor een groot privé paasfeest. Een paasfeest waar de Obama’s ook altijd even langsgaan. Maar wij mochten dus niet binnen.

White House Washington DC

Ford’s Theater en National Archives Building

Twee gebouwen waar we heel graag hadden binnengegaan, maar ook hier weer zeer lange wachtrijen. Dat zagen we niet echt zitten, dus niet gedaan. Ford’s Theater is een historisch theater waar President Abraham Lincoln op 14 april 1865 is vermoord, National Archives Building is uiteraard zeer interessant als je veel wil weten over de Amerikaanse geschiedenis.

Ford's Theater

National Portrait Gallery

Deze gallery maakt deel uit van Smithsonian American Art Museum. En alles wat van ‘Smithsonian’ is, is gratis toegang! Ook weer een supergroot museum, maar wij gingen voornamelijk dus voor de National Portrait Gallery.

Gallery

In deze galerij hangen dus schilderijen van praktisch alle Amerikaanse presidenten. De zeer klassieke en ouderwetse van vroeger, tot de zeer moderne van de laatste decennia. Maar ik en Timo gingen voor een specialleke, deze hing op het gelijkvloers, dus niet tussen de echte presidenten op de eerste verdieping, maar bon, hij hangt daar dus toch maar. President Frank Underwood, een toch wel zeer aparte personage van House of Cards. Wie de reeks kent weet dat de fictie in deze reeks niet veraf is van de realiteit. In de reeks zijn de verkiezingen ook aan de gang en zo zagen we een verkiezingsaffiche in de subway hangen, maar dus van Frank Underwood. Ik kan me voorstellen dat de minder slimme mensen feit en fictie niet altijd kunnen scheiden. In ieder geval, Kevin Spacey is een topacteur!

Frank Underwood

US Capitol Building

Het hart van de Amerikaanse politiek dus. Deels in de steigers voor renovatie. Ook hier kon Timo weer uitgebreid over vertellen 🙂

Capitol Washington DC

En dan begon de miserie…

Het Capitol zelf wilde we niet bepaald bezoeken, wat dus een wijze beslissing was, dus wandelde we naast het Capitol richting Library of Congress en Supreme Court of the US waar we wél binnenwilde. Twee gehouwen die achter het Capitol zijn. Toen we naast het Capitol wandelde plots overal sirenes, politie, zelfs een legervoertuig passeerde ons en plots stonden we tussen een pak perslui. Camera’s, fotografen ed. Enkele meters van ons werd een vrouw geïnterviewd en toen kwam we dus te weten dat er een schietpartij was geweest in het Visitors Centre van het Capitol. We hadden daar dus evengoed kunnen gestaan hebben.

press

Resultaat, we mochten niet meer verder, verplicht terugkeren. Vooral bij Timo binnensmonds gevloek natuurlijk. Ondertussen kregen we al de eerste FB berichtjes van vrienden die vroegen of we veilig waren. Het nieuws van de shooting was ook in de media in België.

National Air and Space Museum

Dan zijn we dus maar naar dit museum gegaan,  het grootste luchtvaartmuseum ter wereld. Best wel een aanrader als je daarin geïnteresseerd bent. Er staat een replica van het eerste vliegtuig van de gebroeders Wright, maar ook het vliegtuig van Amelia Earhart, de eerste vrouw die over de Atlantische Oceaan vloog, etc. Alles begint dus met de eerste vliegpogingen van de mens, tot de ruimtevaart. Uiteraard staan er heel wat replica’s, maar ook heel wat authentiek materiaal.

Dan miserie twee van de dag

We wilde dus nog zelfde dag terug naar NYC, dus had ik vlucht terug geboekt om 19u. Zo waren we nog op deftig uur terug om nog stapje te zetten in Manhattan. Tot zover het plan. Toen we arriveerden op de luchthaven kregen we al direct melding van Google Now (sneller dus dan informatie van luchtvaartmaatschappij) dat vlucht vertraging had… Nu ja, daar konden we wel mee leven. Maar tegen 20u kregen we te horen dat vlucht werd geannuleerd. Hollen naar de informatiedesk (met meer dan 100 pers.), gelukkig konden we op vlucht van 22u naar La Guardia. Maar het geluk duurde niet lang. Zo moesten we ons zo’n 5x van gate verplaatsen, om dan iets middernacht (!!) de melding te krijgen dat ook die vlucht niet kon doorgaan en er zelfs geen vlucht meer was naar NYC. De medewerkers aan de desk vd gate werden bijna gelyncht. Tenslotte ging het om een vlucht van 22u en was het al na middernacht. We mochten dus weer aan de informatiedesk gaan aanschuiven, waar we dan de vlucht van volgende dag om 8u konden boeken. Plus overnachting in chique hotel (+ taxi). Bon, volgende dag terug naar luchthaven, daar aangekomen, WEER vertraging aangekondigd, en ja hoor, WEER annulatie. Uiteindelijk zijn we dan met de vlucht van 9u, dus met 14u vertraging terug naar NYC gevlogen. Dus een avondje en een voormiddag verloren.

Is Washington DC de moeite?

JA! Absoluut, en ook hier is een dag veeeel te weinig. Het is ook een zeer aangename propere stad. Alles is hier dik in orde.
Kom ik ooit terug? Wie weet dat? 🙂

Mijn fotoalbums vind je op Flickr.